Heppie Hippie

Het is veel mensen al wel opgevallen: ik ben steeds meer bezig met bewust leven en duurzaamheid. Ik droom van een eerlijke, gezonde wereld. Een wereld waarin iedereen met dezelfde rechten wordt behandeld. Een wereld waarin we elkaar en de aarde geen geweld aandoen. Waarin liefdevol en bewust leven het wint van gemakzucht. Steeds meer kom ik manieren tegen waarop dat een beetje meer kan. En met veel nieuwsgierigheid probeer ik die dingen uit. En dus kijken mensen mij regelmatig verbaasd aan als ik mijn boterhammen uit een kleurrijk herbruikbaar zakje haal of trekken ze hun wenkbrauwen op als ik mijn neus weer ouderwets in een katoenen zakdoek snuit.

De manieren die ik heb overgenomen of uitgeprobeerd zijn in mijn ogen niet alleen een toegevoegde waarde wat betreft een duurzamere en eerlijkere wereld; ze zijn ook vaak nog eens leuker, kleurrijker of prettiger! Daarom vind ik het leuk om in deze blog een beetje te laten zien van mijn heppie hippiewereld.

Herbruikbaar in plaats van wegwerp

Er zijn een aantal wegwerpproducten die we allemaal zeer regelmatig gebruiken: papieren zakdoekjes voor als we weer eens een virusje hebben opgelopen, scheermesjes om ons weer toonbaar te maken voor zomer, tandenborstels (hoewel ik me afvraag hoeveel mensen braaf na elke verkoudheid hun tandenborstel vervangen), boterhamzakjes voor onze dagelijkse lunch en maandverband en tampons voor de fijnste week van de maand. Zonde eigenlijk dat we voor dit soort dingen wegwerpproducten gebruiken, terwijl er ook goede, mooie en betaalbare herbruikbare alternatieven zijn!

Boterhamzakjes

Zelf heb ik een grote hekel aan brood en zo mogelijk nog een grotere hekel aan de krakende, nare plastic zakjes waarin je ze mee moet nemen naar school of werk, iedere dag weer. Meestal probeer ik brood te vermijden door salade, soep of iets anders te eten als lunch, maar op lange collegedagen is brood toch de makkelijkste en goedkoopste optie. Om het dan een beetje dragelijker te maken, word ik erg blij van mijn herbruikbare boterhamzakjes. Een topuitvinding, supersimpel, heel leuk om te zien en duurzaam. Yay! Zelf vind ik het ook fijner dan een brooddoos, omdat je het in een vergeten hoekje van je tas kunt proppen als het leeg is. (Het enige nadeel is dat je brood niet nog een dagje langer in het zakje kunt laten zitten; mijn ervaring is dat ze dan hard en uitgedroogd worden).

Zakdoeken

Een ander hele simpele oplossing is het gebruiken van katoenen zakdoeken. Er zijn een hoop mensen die dat vies vinden, maar dan moet je gewoon genoeg zakdoeken hebben en op tijd wisselen (en je zakdoek steeds een beetje normaal dichtvouwen). Zelf was ik wel verwonderd toen ik erachter kwam dat er een verschil zit tussen mannen- en vrouwenzakdoeken: die van mannen zijn veel groter! Ik heb van oude herenzakdoeken een paar dameszakdoeken gemaakt door ze in vieren te knippen en nu vind ik ze perfect van formaat.

 Menstruatiematerialen

Lange tijd waren mijn maandverbandjes iets waar je vooral niet aan moest komen. Tampons vind ik ondingen en dus hield ik stug vast aan mijn maandverband. Van enkele vriendinnen hoorde ik van het bestaan van een duurzaam alternatief: de menstruatiecup. Het idee stootte me meteen al zodanig af, dat ik het idee direct van tafel schoof. Maar het idee is toch in mijn hoofd blijven zitten en toen ik het laatst weer tegenkwam, heb ik er toch maar eens op gegoogled. Er blijken tig merken te zijn en ook nog verschillende vormen voor de verschillende kenmerken die baarmoeders en vagina’s blijkbaar kunnen hebben (interessant joh!). Omdat ik er niet uit wijs kon, heb ik maar lekker simpel degene gekocht die me het meest duurzaam in de oren klonk: De OrganiCup. Eind juni kwam hij binnen en deze week begon het experiment! Nieuwsgierige vriendinnetjes op Whats App hield ik op de hoogte:

Om kort te gaan: Ik ben enthousiast! Als je even oefent met inbrengen, gaat het daarna zo soepel dat je bijna vergeet dat je ongesteld bent (als je net als ik gelukkig verder geen ongesteldheidsklachten hebt). Je voelt hem nauwelijks zitten, je hoeft hem maar zo’n twee keer op een dag te legen en er lekt geen druppel bloed in je onderbroek. Maandverband wordt al snel smerig waardoor je veel vaker wisselt en waardoor het lijkt alsof je enorm veel bloed verliest. Door de menstruatiecup kon ik nu precies zien hoeveel bloed ik verloor en dat viel me reuze mee!

Voor het geval ik de menstruatiecup toch absoluut verschrikkelijk zou vinden, heb ik bij het bestellen van de cup meteen voor een backupje gezorgd: uitwasbaar maandverband. Want ook dat is in talloze maten, soorten en merken op de markt. Ook hierbij kon ik niet zo goed kiezen en ben ik uiteindelijk voor de meest duurzame (ongebleekte katoen) versie gegaan. Met een waterdicht ‘tasje’ erbij om het te kunnen vervoeren. Uitwasbaar maandverband heeft wat mij betreft voor- en nadelen. Het zit veel fijner omdat het van natuurlijke materialen is waardoor het veel minder irriteert en jeukt dan wegwerpverband. Tegelijkertijd zitten er daardoor geen fancy reukvermijdende stofjes in het verband, waardoor je veel sneller een nare menstruatielucht ruikt. Een kwestie van vaak genoeg wisselen, denk ik dan, maar dat betekent dat je er dan nog aardig wat van nodig hebt en dat kost toch wel weer wat centen. Daarom ben ik erg blij dat het menstruatiecup-experiment is bevallen!

(Laten) repareren en zelf maken

Zo vaak heb ik dingen weggegooid omdat ik dacht dat het versleten was en niet meer kon worden gemaakt (of omdat ik te lui was om dat te onderzoeken). Nu vind ik het jammer dat ik dat heb gedaan omdat ik er steeds meer achter kom dat dingen vaak heel simpel te repareren zijn door de schoen- of kleermaker. Rits kapot? Kleding uitgescheurd? Schoenzool versleten? Inmiddels loop ik met alles waarover ik twijfel even langs de schoenmaker of kleermaker om te vragen of het nog te redden valt en voor welke prijs en tot nu toe ben ik steeds positief verrast! Elektrische apparaten en andere spullen kun je ook laten repareren bij Repair Café. Daar wil ik nog steeds eens gaan kijken, hoewel ik op dit moment niks heb om te laten repareren.

Zelfs als iets echt niet meer te repareren valt, zoals mijn favoriete Afrikaanse broek (vol blije gekleurde patronen), kun je er nog wel wat anders van maken. Deze week ben ik onder de geweldige begeleiding van mama achter de naaimachine gekropen om een aantal dingen zelf te maken.

Boodschappentas

Ik heb bijna altijd wel een linnen tas bij me, klein of groot. Ik gebruik ze graag als tas (lekker simpel), maar ook als boodschappentas en dus zorg ik dat ik altijd wel een extra linnen tasje bij me heb voor als ik onverwachts een aankoop doe of iets mee moet nemen. Maar bijna alle linnen tassen die ik tegenkom zijn wit. En bijna al mijn linnen tassen waren ooit wit. Ze worden al snel groezelig met een ondefinieerbaar kleurtje, waardoor ze er viezig uitzien en ik ze liever niet meer gebruik als dagelijkse tas. Daarom wilde ik graag mijn favoriete linnen tas (een vrij grote) maken met wat minder besmettelijke stof. Bij de stoffenwinkel koos ik stevige, donkergrijze stof uit om de tas van te maken. Mijn geliefde Afrikaanse hippiebroek mocht een nieuwe start maken in de vorm een klein voorvakje. En nu, na twee ochtendjes broddelen, utteren en proberen (onder eindeloos geduldige begeleiding van mama), ben ik in het trotse bezit van een zelfgemaakte tas!

Boodschappenzakjes

Als ik dan boodschappen ga doen, ben ik al goed bezig door het meenemen van mijn eigen boodschappentas. Maar er is nog meer te winnen! Groenten en fruit zijn vaak onnodig voorverpakt in plastic. Om afval te besparen, koop ik daarom graag de onverpakte versies bij grotere supermarkten of groenteboeren. Sinaasappels, appels en een stengel prei kun je makkelijk los in je boodschappentas doen, maar met snoeptomaatjes, walnoten of druiven wordt het toch lastiger om het dan heelhuids en compleet thuis te krijgen. Winkels hebben altijd zakjes voor je liggen, maar negen van de tien keer zijn die zakjes ook van plastic en belanden ze na het winkelen dan meteen in de afvalbak. Daarom heb ik nog een project achter de naaimachine gedaan. Van de rest van mijn hippiebroek en nog wat andere restjes stof heb ik kleine zakjes gemaakt in verschillende formaten, om losse boodschappen in te verpakken. Nu weegt de cassière een hippiebroek-zakje met wilde perziken in plaats van een plastic zakje. Duurzaam en ik word er ook nog eens vrolijk van!

DIY cosmetica en schoonmaakmiddelen

In 2013 stond ik in de keuken mijn studentenhuis al in een grote emmer te roeren waarin een soort gelachtig drapje zat dat – wanneer het goed doorgeroerd weer vloeibaar werd – zelfgemaakt ecologisch wasmiddel moest voorstellen. Wonder boven wonder werkt dat ook nog echt! Inmiddels woon ik thuis en doe ik samen met het wasmiddel van mijn moeder, maar ik ben van plan om weer zelf wasmiddel te gaan maken zodra ik op mezelf woon.

Recept voor 1,5 liter wasmiddel

Benodigdheden: 24 gram geraspte Marseillezeep, 1,5 liter kokend water, 6 gram soda (voor witte was), 20 druppels etherische olie (voor de geur).

Bereidingswijze: Kook 300 ml water en voeg de geraspte Marseillezeep toe. Roer het goed door tot alle zeep is opgelost. Voeg de rest van het kokende water toe. Voeg eventueel (voor witte was) soda toe (even doorroeren). Laat het mengsel een nacht afkoelen tot het een dikke, gelachtige massa is. Roer het dan goed door zodat de klonten verdwijnen en het weer vloeibaar wordt. Voeg tot slot naar keuze 12 of meer druppels etherische olie toe voor de geur (zoals citroen voor het extra blekende effect, of eukalyptus voor de beschermende werking tegen huisstofmijt).

Iets wat ik afgelopen week voor het eerst heb uitgeprobeerd, is het zelf maken van tandpasta. Met een receptje van mijn schoonzus Esther ging ik aan de slag. Een pannetje, drie ingrediënten en tien minuten later had ik een jampot vol tandpasta wat alleen nog maar even hoefde af te koelen. Mijn lange uitstelwerk (‘ik probeer het later wel een keer uit, ik heb er nu geen tijd voor’) was totaal onzinnig geweest: het is echt nauwelijks werk! Bovendien weet ik dat de tandpasta heel goed werkt: toen ik deze tandpasta een halfjaar had gebruikt (dankjewel, Esther!), kon de tandarts voor het eerst zelfs geen tandplak bij me weghalen, zo schoon waren mijn tanden!

Recept voor een flinke pot tandpasta

Benodigdheden: 6 eetlepels kokosvet, 6 eetlepels baking soda, 10-20 druppels pepermuntolie, eventueel 2 eetlepels aloë verasap (voor het beschermende effect tegen ontstekingen).

Bereidingswijze: Laat de kokosolie een beetje smelten tot het een witte brei is. Roer de baking soda er goed doorheen. Voeg de pepermuntolie en eventueel de aloë vera toe. Laat het afkoelen zodat het mengsel goed stolt. (Roer eventueel steeds goed tijdens het afkoelen zodat het goed gemengd blijft).

Een ander project, wat ik nu nog steeds (waarschijnlijk ook onterecht) uitstel, is het maken van cosmeticaproducten zoals crème, scrub, shampoo en deodorant. Het boekje met de recepten staat al enige tijd in de kast (twee keer verlengd bij de bibliotheek, de tijd gaat dringen!), maar ik moet nog even moed verzamelen het echt te gaan doen. Lijkt me wel heel tof!

 

Een gedachte over “Heppie Hippie

  1. Met genoegen volg ik je experimenten. Ik word daar ook blij van. De creatieve sfeer is gezellig en positief.
    Ik ben benieuwd naar de deodorant, shampoo en dergelijke materialen.
    En die tandpasta wil ik uit wel eens uitproberen!

Geef een reactie

