Time for change

De kerstliedjes klinken overal uit de speakers, het Glazen Huis trekt talloze bezoekers naar Breda en de kerstboom staat geduldig te wachten tot er cadeautjes onder worden gelegd. Eind december is de tijd van gezelligheid, van kaarsjes en kerstlampjes, van uitgebreide maaltijden met vrienden of familie. Een weekje feest om het einde van het jaar te vieren. Voor mij betekent dat weer hoog tijd om terug te kijken op het afgelopen jaar. Ieder jaar besteed ik namelijk gedurende een week of drie steeds kleine beetjes tijd om te werken aan mijn eindejaarsbeschouwing. Dat klinkt wild, maar eigenlijk is het gewoon een soort jaaroverzicht. Soms lijkt het achteraf alsof het jaar is gevlogen en alsof er niets interessants is gebeurd. Soms denk je “alweer een jaar voorbij” of nog erger: “alweer een jaar vergooid”. Dat voelt heel onbevredigend en daarom wil ik ieder jaar graag even stilstaan bij het voorbijgevlogen jaar.

En dus blader ik ieder jaar mijn agenda en dagboek door en stel mezelf drie vragen:

  • “Welke gebeurtenissen hebben indruk op me gemaakt?”,
  • “Wat heb ik geleerd dit jaar?”, en
  • “Waar ben ik dankbaar voor dit jaar?”.

En al snel zit ik te ‘o ja!’-en en te glimlachen om alle leuke, bijzondere of indrukwekkende dingen die ik heb meegemaakt. En al gauw weet ik een heel lijstje met dingen die ik dit jaar heb ingezien of geleerd. En een nog veel langer lijstje met grote en heel veel kleine dingen waar ik dankbaar voor ben als ik op het jaar terugkijk. En vaak hangen deze drie vragen met elkaar samen. Want (bijvoorbeeld) die twee maanden dat Sander in Nieuw-Zeeland zat en ik in mijn eentje weer een leven moest op zien te bouwen in Dordrecht waren heftig en maakten indruk op me. Maar dezelfde twee maanden hebben me ook laten zien hoe sterk en zelfstandig ik ben en hebben me geleerd dat -ondanks spanning- nieuwe dingen uitproberen tot hele mooie resultaten kan leiden. En daar ben ik weer heel erg dankbaar voor. Mijn ervaring is dat bewust stilstaan bij alles wat je hebt meegemaakt, van kleine tot grote dingen, je kan helpen om met dankbaarheid en een rugzakje vol geleerde levenslessen het nieuwe jaar in te gaan. Doe je met me mee dit jaar?

Vuurwerk

Oud en Nieuw is sowieso een van mijn favoriete momenten van een jaar. Gezellig lang opblijven met lieve mensen, oliebollen en appelflappen eten, aftellen tot er overal om je heen prachtig vuurwerk wordt afgestoken en vrolijk elkaar het nieuwe jaar in kussen. Heerlijk! Iets waar ik minder fan van ben zijn goede voornemens. En dat ze die ‘goede voornemens’ niet werken, is gelukkig inmiddels wel algemeen bekend. Zo’n 88% van alle goed bedachte ideeën – afvallen, meer gaan sporten, minder geld uitgeven – wordt uiteindelijk nooit uitgevoerd. Dat heeft te maken met een gebrek aan concreetheid (je kunt beter zeggen ‘ik ga iedere maandag en donderdag naar de spinningles om 19:00u’ dan ‘ik ga meer sporten’), met wilskracht (die je net als een spier moet trainen en die dus na een lange dag werken uitgeput is waardoor je toch weer zwicht voor die reep chocola), en – mijns inziens-  met een van buitenaf opgelegde motivatie. Slanke mensen zijn nou eenmaal mooier en dus moet je maar afvallen om aan dit schoonheidsideaal te voldoen. En sporten is goed voor je dus dat zou je eigenlijk vaker moeten doen. Goede voornemens zijn vaak dingen die je van jezelf moet doen. Niet per se dingen die je graag wil doen. En dat werkt dus niet.

Daarom heb ik een voorstel. Laten we het anders doen dit jaar. Geen goede voornemens meer, maar prioriteiten stellen. Besteed dit jaar je tijd eens aan bedenken wat je volgend jaar meer zou willen doen, waar jij graag je aandacht en tijd aan zou willen besteden. Want wat vind jij eigenlijk belangrijk? Waar haal jij energie uit? Welke waarden streef jij na? Misschien is dat meer tijd doorbrengen met vrienden. Misschien is dat tijd nemen om niks te doen en bij te komen. Misschien is dat toch sporten en je goed voelen in je lijf. Misschien is dat eerlijkheid, transparantie, doorzettingsvermogen. Wat het ook is, het zijn dingen die dicht bij jou staan en waarvoor je van binnen gemotiveerd bent.

Maak een mooi lijstje, zoek ansichtkaarten die deze waarden voor jou vertegenwoordigen, of hang foto’s op, ter herinnering aan deze dingen, die jij zo belangrijk vindt. Of schrijf een verhaaltje wat je iedere morgen aan jezelf voorleest om je te helpen herinneren aandacht te hebben voor die waarden die jij belangrijk vindt. Ik denk dat dit veel beter werkt dan al die moetjes die ‘goede voornemens’ worden genoemd.

Fijne feestdagen allemaal!

2 gedachtes over “Time for change

    1. Hey Roselinde! Nog bedankt voor je reactie! Hopelijk heb jij ook fijn teruggekeken op 2016 en je waarden en wensen weer bijgescherpt voor dit jaar. Gelukkig 2017 gewenst in ieder geval 🙂 Liefs,
      Marijke

Geef een reactie

